PAZ-4 Het nieuwstedelijk

© Boumediene Belbachir

In totaal hebben 15 participanten zich over de vraag gebogen hoe Het nieuwstedelijk echt een stadsgezelschap kon worden in Hasselt en Genk. Het traject werd op 25 maart 2017 afgetrapt met een kennismaking en het bijwonen van een voorstelling, en kreeg een feestelijk eindpunt met de opening van DE NIEUWE ZAAL van Het nieuwstedelijk in Hasselt op 12-18 januari 2018. Dat eindpunt was onvoorzien, aangezien er aan het begin van het traject nog geen eigen plek was gevonden. Dat heeft onderweg voor wat bochtenwerk gezorgd, maar de participanten waren wel heel tevreden dat ze hiervan deel konden uitmaken.

PAZ-4 is eerder een cocreatietraject geworden, dan dat de participanten alles zelf in handen namen, zoals bij de eerste drie trajecten. Ze gaven feedback en advies, werkten met Het nieuwstedelijk aan de bekendmaking, inrichting en sfeer van DE NIEUWE ZAAL en participeerden aan de openingsweek.

De participanten focusten op het verlagen van drempels en het vergroten van nabijheid. Accenten daarbij waren het vergroten van de bekendheid, een gastvrij onthaal, een thuisgevoel, een beleving, een warme sfeer, een persoonlijke aanpak, contact met de makers, een wisselwerking met de buurt, het belang van maatschappelijke thema’s, het aanspreken en omkaderen van een divers publiek.

© Boumediene Belbachir

Hoewel het project binnen PAZ-2 in een andere context plaatsvond (Het Theaterfestival 2015) en veel groter was, zijn er veel gemeenschappelijke bekommernissen vast te stellen, met name de nadruk op drempelverlaging en nabijheid, en het belang van een breder publiek en de maatschappelijke betekenis van theater. Het streven naar een inclusief publiek, waarbij ook kansengroepen en de doorsnee buurtbewoner hun weg vinden naar het theater, is in beide gevallen aanwezig. Het verlagen van de drempel door het voorzien in een gastvrij onthaal, een persoonlijke aanpak en een toegankelijke, warme omgeving waar een divers publiek zich thuis kan voelen, is hiertoe een belangrijke voorwaarde. Dat kan door bijvoorbeeld gastheren en gastvrouwen die bezoekers verwelkomen en wegwijs maken, maar ook door een laagdrempelig café dat aanvoelt als een thuis, waar rekening wordt gehouden met diverse noden en waar de medewerkers dicht bij het publiek staan. Er is in beide projecten ook aandacht voor de ervaring van het publiek, van het hele gebeuren, maar ook van het theaterstuk. Contact met makers en informatie over makers en het maakproces spelen hierin een belangrijke rol.

Het nieuwstedelijk was al publieksvriendelijk en maatschappijgericht. Dit traject heeft deze koers bevestigd en verscherpt. Bovendien zijn verschillende participanten vragende partij om betrokken te blijven, bijvoorbeeld als een adviesgroep voor het gezelschap.

PAZ-trajecten worden steeds uitgebreid geëvalueerd om zowel de begeleiding van participatieve projecten te verbeteren, als de publieksbeleving van kunstinstellingen te optimaliseren.